tah mandi ke tidak

seminggu sebelum raya.
aku kerja kat klcc. bulan puasa 2010.
setiap pagi pukul 8 aku bangun, masuk tandas, buka baju terjun kolam. eh ada ke kolam? imaginasi aku memang luar biasa bila mandi.
pukul 9 mesti aku dah siap sedia nak dihantar ke KLCC menaiki honda civic wst 5445. eh sebenarnya puan norsham hntar dekat lrt kj je. aku bukanla seteruk anak2 orang kaya yang ada dalam drama2 di television. masalahnya aku tak kaya mana pun.

9.15 aku ada kat LRT. beli mentos tu perkara wajib. tunggu lrt 5 10 minit.
dalam LRT macam2 jenis orang ada. ada 2 bangla satu melayu. ke bangla tu melayu. aku pun tak sure.
diorang sembang sakan. bukan main sembang. sembang pasal raya. sebab time tu seminggu sebelum raya. bangla tu tanya kawan dia. 'raya bila?' sambil cabut bulu hidung. muka sedap pulak tuh. dah cabut boleh tengok plak brapa helai yang dapat dicabutnya.
aku terasa seperti puasa ku terbatal melihat bangla tu cabut bulu hidung. kalau cabut simpan dalam poket ke dalam kotak penyimpan bulu tak apa jugak. ni cabut buang merata tempat. kalau ditiup aircond tak ke bulu tu boleh masuk dalam hidung orang lain? tak ke nanti hidung orang lain ada extension bulu hidung.fikir la sikit machaa! tu satu.

kawan dia lagi sorang jawab 'raya minggu depan' kawan dia melayu, sambil tengok kawan bangla dia cabut bulu hidung.tengok muka rilek je. aku perhati muka dia, macam dah biasa tengok mamat bangla tu cabut bulu .pastu dia bersin sekuat hati kat dalam lrt tu ke arah kawan bangla dia yang cabut bulu hidung tuh. ternyata aku tahu bulu hidung yang buang merata masuk kat hidung siapa. tapi si pencabut bulu hidung lap muka ngan lengan baju macam budak2 kecik lepas makan ice cream tanpa merungut apa pasal bersin kawan dia tuh
malahan sambung tanya
'cuti berapa hari?' sambil muka confident macam la dia sambut raya.

aku tengok dengan muka jijik. aku nmpk muka aku kat cermin lrt. aku rasa macam nak suruh bangla cabut bulu terjun tingkap. kotor nak mampos.
dalam hati aku kata.

'patutlah old town white coffee selalu penuh'

patutlah aku jumpa sehelai bulu atas meja kat old town haritu. aku nak siasat bulu apa tapi aku buat tatau. aku dah jumpa jawapannya. lepas ni makan old town, siasat dulu ada bulu ke tak. kalau ada bulu, maknanya bulu bangla la tu.